Etusivu » Bloggaajan käsikirja

Bloggaajan käsikirja

// Käsikirja on saatu arvostelukappaleena //

Ihana bloggaajakamuni ja mentorini Rouva Sana / Minna Luoma julkaisi kuukausi sitten mielenkiintoisen oppaan bloggaajille. Kirja on tuhti paketti blogista haaveileville, aloitteleville ja jo blogia useamman vuoden kirjoittaneille. Kirjan pääpaino on tavoitteellisessa bloggaamisessa mutta sieltä löytyy todella hyviä vinkkejä myös meille harrastebloggaajille. 

Meidän blogiscene on jakaantunut viimeisten vuosien aikana selkeästi ammattibloggaajiin ja meihin harrastuksena kirjoittaviin. Minulle tämä on harrastus. Ihailen nuoria ammatikseen bloggaavia ja heidän huikeaa ammattimaista otetta työhön. He tekevät tätä suurella sydämellä ja yrittäjämäisella otteella tunteja laskematta. Markkinointi on muuttunut digilisaation myötä viimeisten vuosien aikana. Tämä muutos on synnyttänyt ihan uuden ammattikunnan. Nykyajan asiakas vaatii ihan uudenlaista lähestymiskulmaa ja siihen blogi tarjoaa oivan välineen.

Viisi vuotta sitten aloittaessani bloggaamista ei ollut tarjolla oppaita. Aika paljon opettelin virheiden ja erehdysten kautta. Parinkymmen vuoden kokemus yrittäjämaailmasta antoi kuitenkin tukevan perustan blogin markkinointiin ja tunnetuksi tekemiseen. Liikemaailmasta opittujen periaatteiden mukaan verkostoiduin, opiskelin, kirjoitin ja olin utelias sekä ennen kaikkea sinnikäs! Bloggaaminen vaatii sitkeyttä ja uskomista omaan juttuun. 

Bloggaajan käsikirja tarjoaa selkeän ja helposti toteutettavan ohjelman blogin kirjoittamiseen ja aloittamiseen. Kirjan avulla opit bloggamisen perusasiat. Esimerkiksi yritysblogiin aloittamiseen löytyy kirjasta hyvät speksit. Kuitenkin täytyy muistaa, että bloggaaminen vaatii kärsivällisyyttä. Asiat harvoin tapahtuvat sormia napsauttamalla. Somemaailmassa oman viestin läpisaaminen ei ole mikään läpihuutojuttu vaikka tekisit kaikki strategioiden ja tarkkojen suunnitelmien mukaan. Hyvällä suunnittelulla asioiden läpivieminen on tottakai helpompaa ja myös virheisiin pystyy reagoimaan nopeasti.
Minnan kirja vahvisti omia näkemyksiäni bloggaamisesta ja siitä mikä on tärkeintä; 

” On olemassa yksi asia, joka ratkaisee onnistumisen bloggaamisessa; kohderyhmää kiinnostava ja palveleva sisältö”
Tämä ohjesääntö on sama jos olet yrittäjä. Et tee mitään tuotteella tai palveluilla, jos se ei kohtaa kohderyhmää. Silloin kun sinulla on hyvä ja kiinnostava sisältö, niin lukijat löytävät blogisi. Ammattitaitoiset bloggarit kirjoittavat mielenkiintoisia tarinoita niin tavallisten kuin yhteistyöjuttujen ympärille. Yhteistyöt ovat paljon puhuttaneet viime aikoina. Itse olen pyrkinyt löytämään kultaisen keskitien. Yhteistyöt eivät ole minulle se bloggaamisen itsetarkoitus vaan ne tuovat vaihtelevaa sisältöä blogiini. Valitsen yhteistyöt niin, että pystyn seisomaan niiden takana.

Minulle blogin sisältö on aina ollut tärkeä sekä se ihminen siellä takana. Harmikseni muutama suosikkibloggaaja on sukeltanut tavaramaailman pyörteisiin ja blogi on muuttunut sillisalaatiksi. Onneksi meillä kaikille on valinnan vapaus lukea sitä, mikä kiinnostaa ja antaa meille hyviä energioita. Minna korostaa oppaassa sisältöä ja allekirjoitan itse myös sen tärkeyden. Hyvä sisältö siinä valitsemassa omassa linjassa saa lukijat aina palaamaan blogisi ääreen. 

Tätä opasta suosittelen erityisesti yrittäjille, jotka suunnittelevat yritysblogin perustamista. Tämän päivän asiakkaat ovat kiinnostuneita tarinoista sekä siitä, että heitä puhutellaan henkilökohtaisesti. Markkinointi on H2H -viestintää ihmiseltä ihmiselle. Tarinat jäävät elämään somemaailmaan, kun taas printtimainonta vanhenee päivässä kuin juuri pyydetty kala. Siksi kai se kala aina kääritään sanomalehtipaperiin. Yritysblogin kirjoittajana yrittäjä itse on usein se paras asiantuntija. Tottakai voi käyttää ulkopuolista apua silloin tällöin tasaamaan taakkaa mutta ohjat kannattaa pitää itse käsissä. Bloggaaminen on aika työlästä ja aikaavievää mutta palkitsee kyllä ajan kanssa takaisin.

Minnan kirja oli itselleni hyvä kertaus tiettyjen perusasioiden äärelle. 
  • Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o. Se helpottaa tasaamaan kiirehuippuja ja löytämään aikaa bloggaamiselle.
  • Hyvän sisällön tuottaminen ja oman tien kulkeminen. Ei kannata poukkoilla sinne tänne. 
  • Kunnioita lukijaasi ja yllätä heidät positiivisesti.
  • Jos luovuus on kateissa, niin tee ihan jotain muuta ja palaa sitten virkistyneenä parin päivän päästä blogin pariin. Sinun ei todellakaan tarvitse kirjoittaa joka päivä! 
  • Lue kirjoja, sanomalehtiä, aikakausilehtiä, hae virikkeitä ympäristöstä.
  • Ole sosiaalinen somemaailmassa!

Kiitos Minna toimivasta oppaasta meille bloggareille!

 -tuulanneli


12 Comments

  1. Päivi/Kultturelli Matkalaukussa
    Kirjoittaja
    29.5.2019 / 18:36

    Kiitos hyvästä kirjaesittelystä, tämä kirja on luettava. En ole yritysbloggaaja, vaan harrastaja ja kaikki opit ovat kyllä tarpeen. Mukavaa viikon jatkoa!

    • tuulanneli
      Kirjoittaja
      30.5.2019 / 19:34

      Suosittelen kirjaa! Itse olen kanssa lähinnä harrastajabloggaaja ja teen yhteistyöpostauksia itselleni sopivaan tahtiin. Vaikka olenkin harrastelija niin kaikki opit ovat tarpeen!

      Kivaa viikkoa sinulle myös!

  2. Marjo
    Kirjoittaja
    29.5.2019 / 18:52

    Bloggaajan käsikirja on "todella täyttä tavaraa" ja itse olisin kaivannut sitä jo kuusi vuotta sitten kun oma blogitaival alkoi. Kuten sinäkin kirjoitit "yrityksen ja erehdyksen kautta" on monia asia opittu. Ilman teidän blogikollegoiden apua en olisi pärjännyt monista kiemuroista ja saanut uskoa jatkaa. Kiitos teille <3

    Bloggaamisessa sen oman tien löytäminen on äärimmäisen tärkeää sekä sitkeys. Pitää itse uskoa siihen mitä kirjoittaa ja välittää se myös lukijoille. Ei kannata poukkoilla ja sännätä suinpäin eri suuntiin vaan löytää se oma punainen lanka.

    Tunnistan hyvin tuon ilmiön, että tehdään paljon yhteistyöpostauksia. Itse valikoi aiheet ja yritykset tarkoin koska minunkin on pystyttävä oikeasti seisomaan niiden takana.

    • tuulanneli
      Kirjoittaja
      30.5.2019 / 19:52

      Verkostoitumalla olen itsekin välttänyt monta karikkoa ja samoin olen tutustunut moniin upeisiin ihmisiin blogin kautta kuten sinuun <3

      Oman linjan löytäminen ja omien vahvuuksien korostaminen tekevät blogista aina kiinnostavan. Silloin kun kirjoitat aiheesta, joka on sinulle ominta niin lukijat kyllä huomaavat sen ja viihtyvät seurassasi.

      Yhteistyöjutut ovat antaneet mahdollisuuden tutustua mielenkiintoisiin tuotteisiin ja brändeihin. Olet niin oikeassa, että poukkoilla ei kannata vaan keskittyä itselle vahvoihin asioihin ja teemoihin. Tehdä todellakin sellaisia yhteistyöjuttuja, joiden takana oikeasti pystyy seisomaan.

      Mukavaa viikkoa sinulle!

  3. Anna-Maria K
    Kirjoittaja
    30.5.2019 / 09:17

    Tämä oli kiinnostava postaus. Mä olen kirjoittanut vuodesta 2008 mutta en ole tehnyt bloggaamisesta työtä. Silti, ilman blogia en olisi nyt tekemässä näitä juttuja joita teen. Postauksen lopun "petusasioista" kiitos. Siinä oli hyvä listaus ?

    • tuulanneli
      Kirjoittaja
      30.5.2019 / 20:13

      Hei Anna-Maria 🙂

      Bloggaan kanssa ihan harrastumielessa ja tämä on minulle ihana harrastus, joka mahdollistanut monien kivojen juttujen tekemisen ja kokemisen. Sanotaan näin, jos olisin hippusen nuorempi niin voisin tehdä tästä itselleni ammatin.

      Bloggaaminen on kuitenkin niin kivaa, että näillä linjoilla jatketaan. Syksyllä on tulossa uusia haasteita ja kivoja projekteja minulle vahvojen aiheiden parissa.

      Mukavaa alkavaa kesää sinulle ja kivaa vauvanodotusta aikaa 🙂

  4. Art LilyKristin | M.Hartikainen
    Kirjoittaja
    30.5.2019 / 14:49

    Olenkin bongannut tämän kirjan muutamaan kertaan, tämä pitää kyllä lukea jossakin kohtaa 🙂

    • tuulanneli
      Kirjoittaja
      30.5.2019 / 20:14

      Minnan kirjasta saa paljon kivoja vinkkejä bloggaamiseen!

  5. Anne
    Kirjoittaja
    30.5.2019 / 15:02

    Kiinnostavan oloinen opus! Oma bloggaaminen on todella kelluvaa, vaikka välillä mieli tekisikin laittaa enemmän peliin… jos ei muuta niin sitten firma mielessä. Nykyinen blogi on kuitenkin sellainen epeli, että se saattaa muhia itsekseen useamman kuukaudenkin.

    Siinä on muuten erittäin hyvä pointti, että jos postausten sisältö tuo lisäarvoa lukijalleen (ja osuu hakukonetuloksiin), niin blogin suosio lähtee ihan eri nousuun. Jännä oli aikoinaan kun aloitin "koti kolmelle" blogini, ja ihan ekaankin postaukseen tuli kommentti. Oli aika "oho" fiilis 🙂

  6. Monta syytä rakastaa
    Kirjoittaja
    2.6.2019 / 10:15

    Täytyypä ehdottomasti tutustua tähän opukseen!

  7. Hellunen31
    Kirjoittaja
    2.6.2019 / 13:50

    Kiitos paljon Tuula kivasta vinkistä. Olen ajatellut tekeväni bloggaamisesta työn ja teen sen paljon työtä. Tämä opus varmasti auttaa paljon löytämään hyvin vinkkejä bloggaajana.

  8. Rouva Sana
    Kirjoittaja
    4.6.2019 / 06:41

    Nyt, kun vihdoin viikon mittaisen sairastelukimarani jälkeen pääsen tänne asti – sinä ihana, taitava sanailija: kiitos <3! Iso, iso kiitos ihan upean kauniista sanoistasi (ja kuvistasi – vau!) ja viiltävän analyyttisestä kirjoituksestasi. Suuri kiitos myös, että toit kokemuksesi myötä yrittäjyyttä mukaan Bloggaajan käsikirjan arvioinnissasi.

    Minusta moni bloggaaja, olipa hän harrastaja- tai yritysbloggaaja, kompastuu todellakin edelleen sisältöön. Blogi ei ole lähtökohtaisesti julkinen päiväkirja. Silti moni bloggaaja edelleen ajattelee, että riittää, kun blogiin kirjoittaa aiheista, joista itse pitää. Sehän on sama kuin toimittaisi aikakauslehteä itselleen!

    Blogia kirjoitetaan ensisijaisesti aina lukijoille (ja siinä samassa toki myös itselle). Se on sitä tärkeämpää, jos kyseessä on yritysblogi. Kun tämä oivallettaisiin, yhä useampi bloggaaja räjäyttäisi blogin avulla pankin itselleen.

    Moni jakaa blogin edelleen harrastus- ja yritysblogeihin: että oma blogi on nyt vain harrastus. Se ei ole aina tarpeellista. Vaikka blogi ei tuota sanan varsinaisessa merkityksessä yhtään rahaa, eikä sen ole tarkoituskaan sitä tehdä, blogilla voi silti päästä moniin, itselleen tärkeisiin tavoitteisiin.

    Moni harrastusbloggaaja on onnistunut tavoitteellisen harrastus(!)blogin avulla luomaan itsestään oman alansa vahvaa asiantuntijaprofiilia, päässyt erilaisiin haastatteluihin ja vahvistanut sitä myötä omaa asiantuntijuuttaan edelleen, edennyt urallaan/vaihtanut uraa, saanut uuden työpaikan tai luonut sivutuloja tuottavan bisneksen. Ei mitään pöllömpiä asioita "harrastusblogilta". Kunhan blogia on ylläpidetty ensin tavoitteellisesti ja tuotettu lukijat tuntien mielenkiintoisia sisältöjä.

    No, mutta sinä, jos joku Tuulanneli, tiedät tämän kyllä :D. Olet tehnyt vuosien aikana blogillasi hyvää ja vakuuttavaa työtä, ja käsittääkseni se on omalla seudullasi kyllä huomattu <3. Sinusta voisi moni bloggaaja ottaa esimerkkiä <3.


Looking for Something?