Etusivu » 5 vinkkiä, mitä tehdä Aurinkorannikolla

5 vinkkiä, mitä tehdä Aurinkorannikolla

Haluan vielä palata hetkeksi meidän rentoon lomaan Aurinkorannikolla marraskuussa. Olimme melkein parisen viikkoa Espanjassa. Majapaikkana meillä oli Marbellan lähistöllä sijainnut  rauhallinen hotelliresortalue. Marraskuussa uima-allasaluekin oli rauhallinen ja muutenkin hotelli oli siisti sekä huoneisto todella tilava kaksine terasseineen.

Hotellia valitessa meille oli myös tärkeää ilmainen pysäköinti, koska meillä oli vuokra-auto käytössä. Aurinkorannikolla lomaillessa auto on kyllä ehdoton, koska näin pääsee tutustumaan eri kohteisiin. Aurinkorannikolla on todella monet kasvot ja yhtään ihmetteli sen suosiota suomalaisten keskuudessa. Olen ottanut tähän mukaan muutaman kivan kohteen reissultamme. Marbella, Benalmadena ja Fuge jäivät tällä kertaa pois.

1. Caminito Del Ray

Tästä Andalusiassa sijaitsevasta Caminito Del Raysta eli Kuninkaan polusta on tullut yksi Espanjan suosituimmista turistikohteista, joka oli lomamme ehdoton huippukohde.

Caminito Del Ray syntyi reilut sata vuotta sitten huoltoreitiksi El Chorron kylän ja patotyömaan välille. Vuosien saatossa betonirakenteet rapistuivat ja kulkemisesta tuli lopulta hengenvaarallista. Maine vaarallisesta vaellusreitistä levisi ja tämä huokutteli uhkarohkeita kiipelijöitä paikalle. Useiden kuolemantapauksien johdosta Andalusian hallitus sulki reitin kokonaan vuonna 2000. Pahamainen paikka pidettiin suljettuna melkein 15 vuotta mutta siltikin uhkarohkeat kiipelijät ja huimapäät uhmasivat kohtaloaan ja Caminoto Del Reytä alettiin luonnehtimaan maailman vaarallisemmaksi vaellusreitiksi. Lopulta rahoituksen järjestettyä polku uudistettiin täysin turvalliseksi ja avattiin yleisölle vuonna 2015.

Hurautimme Marbellasta noin tunnissa Ardalesiin, josta on opastukset varsinaiselle reitille. Ostimme liput jo kotimaassa etukäteen ja varmistimme näin meille sopivan lähtöajan. Reitin virallinen pituus on 7,7 km ja meiltä kului vaellukseen n. kolme tuntia.  Postauksen Caminito Del Raysta voit lukea täältä (klik).

2. Ronda

Korkealla Málagan provinssissa sijaitseva Ronda on yksi viehättämistä valkoisista kaupungeista, joka on tunnettu yli sata metriä leveästä El Tajo – rotkosta. 1700-luvulla rakennettiin uuden ja vanhan kaupungin välille kaarisilta Puento Nuevo, josta avautuvat uskomattomat näkymät rotkoon ja ympäröivälle maaseudulle.

Automatka Rondaan oli jo kokemus. Tie mutkitteli upeissa vuoristomaisissa maisemissa ja automatkaan Marbellasta kului n. puolitoista tuntia. Itselleni oli yllätys se, että Ronda on yksi Andalusian nopeiten kasvavimmista kaupungeista.  Vanhasta kaupungista (La Ciudadista) löytyvät valtaosa Rondan nähtävyyksistä. Kiersimme tämän vanhan kaupungin katuja ristiin rastiin. Todella tutustumisen arvoinen kohde, jossa päivä vierähtää todella nopeasti.

3. Gibraltar

Tämä kohde kuuluu varmasti monen matkailijan ohjelmaan. Olimme liikenteessä lauantaina, joten vältyimme ruuhkilta. Tämä olikin meille yllätys mutta syykin selvisi, koska kaupat sulkeutuivat jo aikaisin iltapäivällä. Gibraltar on Iso-Britannian itsehallinnollinen alue, joten muista ottaa passi mukaan. Gibraltarilla on paljon nähtävää mutta me valitsimme pääkohteeksi the Rock – näköalatasanteen. Tämä 400 metriä korkea kallio on muodostunut Gibraltarin tunnukseksi.

Näköalatasanteelle pääsee köysiradalla tai autokuljetuksilla. Me valitsimme köysiradan. Tyypillisesti matkan varrella oli jos jonkilaista kyytintarjoajaa ja hinnat olivat tietenkin punnissa. Meitä suostuteltiin kertomalla, että meillä on todella pitkä matka köysirata-asemalla. No puppuahan se oli ja kävelimme reippaasti perille. Olin aikaisemmin käynyt Gibraltarilla ja silloinkin päällimmäiseksi muistoksi jäi älytön markkinameininki. No sama fiilikset jäivät tästäkin reissusta. Koko lomaviikkojen parhaan cappucinon sain aidolla kermavaahdolla The Rockin ravintolassa.

4. Mijas

Mijas on yksi Andalusian valkoisista kylistä, jossa pääsee seikkailemaan pienillä kapeilla valkoisilla kujilla. Koska Mijas sijaitsee yli 400 metriä meren yläpuolella niin, sieltä avautuvat upeat maisemat aurinkorannikolle.

Mijaksessa olemme käyneet aikaisemminkin mutta silloin kävimme vain pikaisesti syömässä illallisen näköalaravintolassa. Nyt päätimme viettää päivän vähän kierrellen. Tottakai otimme kierroksen hevosajelun merkeissä. Tämähän oli murulle sitten se häpeämisen paikka. Ei ollut hänen juttu! Minusta se oli ihan kivaa. Mijas on tunnettu pienistä kaupoista, joista voi ostaa nahkatavaroita, käsitöitä, vaatteita ja keramiikkaa. Näitä putiikkeja riitti niin, että itselleni tuli ihan ähky niiden kanssa. Löysimme kuitenkin todella kivan suklaaputiikin, jossa valmistettiin suklaata ja heillä oli aivan fantastiset jäätelöt ja smoothiet.

5. Puerto Banus

No tottakai Banuksella pitää käydä, jos on liikenteessä Aurinkorannikolla. Muistan, kun ensimmäisen kerran kävin siellä niin kaikki oli niin makeeta! Jotenkin tuntuu ajat muuttuneet. Tottakai ne veneet ovat edelleekin ihan mielettömiä ja sinä voit vähän tirkistellä ja nuuhkia sitä äveriästä elämää.

Jotenkin se glamour on vähän hiipunut, kun itse mietit mistä ne rahat ovat todellisuudessa tulleet? Kaikkein huvittavinta on vielä ne mustat katukauppiaat, joita oli kyllä kaikkein eniten juuri tällä satama-alueella. Siinä rinta rinnan myytiin brändien feikkituotteita kadulla ja aidot olivat myynnissä kivijalkamyymälöissä.

Joka tapauksessa olimme tälläkin reissulla useamman kerran näillä hoodeilla, koska täältä löytyy hyviä ravintoloita ja kahviloita upealla merimaisemalla. Banuksella on kiva viettää aikaa, ikkunashoppailla ja aistia sitä ”glamouria”.

Tässä meidän suosikkeja reissulta. Aikaisemmin olen kirjoitellut, että tällä kertaa jätimme golfin totaalisesti pois ohjelmasta ja keskityimme ihan vain lomailuun. Seuraavalla kerralla meillä on varmasti mailat mukana. Aurinkorannikolla on paljon kivoja kohteita, joten seuraavalla lomalla on varmasti uudet kohteet. Olisi kiva kuulla sinun suosikkejasi Aurinkorannikolta?

-tuulanneli

14 Comments

1. AnniK
    12.1.2018 / 15:55

Nyt iski kyllä matkakuume! Kiva postaus ja kauniit matkakuvat. Hyvää viikonloppua 🙂

13.1.2018 / 22:17

Kiitos!

Tätä postausta oli kiva tehdä ja muistella mukavaa viikkoa Espanjassa 🙂

Rentouttavaa viikonloppua sinulle myös!

2. Outi Krimou/Outi's life
    12.1.2018 / 16:57

Ihania kuvia ja kovasti olisi täälläkin kaipuu johonkin lämpimään.
    Mukavaa viikonloppua sinulle!

13.1.2018 / 22:20

Kiitos Outi 🙂

Kuvien kautta on kiva muistella aurinkoista lomaa.

Kivaa viikonloppua sinulle Outi 🙂

3. Melissa
    13.1.2018 / 07:57

Upean näköistä 🙂

13.1.2018 / 22:21

Kiitos Melissa 🙂

4. Minnea
    13.1.2018 / 19:44

Oi, tuli ihan matkakuume näistä upeista kuvista! Aurinkorannikko vaikuttaa oikein hyvältä paikalta lomailla!

Mukavaa viikonloppua!

13.1.2018 / 22:24

Aurinkorannikko on loppujen lopuksi todella kiva paikka lomailla. Sieltä löytyy jokaisen makuun jotain. Postauksessa oli mukana vain viisi vinkkiä ja voisin tehdä vielä toisenkin postauksen samalla teemalla.

Mukavaa viikonloppua myös sinulle 🙂

5. Meikkiholisti
    14.1.2018 / 08:58

Upeita kuvia! Itse vietin aurinkorannikolla kuukauden nuorempana, mutta näistä ainoa tuttu kohde oli Mijas 🙂

14.1.2018 / 18:36

Kiitos 🙂

Aurinkorannikolla on todella paljon eri kohteita ja minultakin jäi tässä muutama kiva kohde kokonaan pois!

6. Marjo
    14.1.2018 / 10:36

Kiitos Tuula hyvistä vinkeistä! Aurinkorannikko ei ole minulle kovin tuttua seutua. Enemmän olen liikkunut Costa Bravalla ja Barcelonan ympäristössä.

14.1.2018 / 18:42

Me ollaan kanssa oltu pari kertaa sekä Alicanten että Barcelonan alueella. Jotenkin me viihdytään parhaiten kuitenkin Aurinkorannikolla. Lomat ovat usein menneet golfin merkeissä niin, että päätettiin tällä kertaa ottaa oikein turistimoodilla.

7. Juulia S.
    14.1.2018 / 15:39

Kiinnostava postaus! Tuon ensimmäisen paikan maisemat näyttävät älyttömän upeilta. 🙂

14.1.2018 / 18:47

Kiitos Juulia 🙂

Caminito Del Ray oli kyllä huikea kokemus. Ehdottamasti vierailun arvoinen paikka. Maisemat olivat mielettömät!